W repertuarze “Mass in Blue” – msza jazzowa Willa Todda. Chór poprowadzi jego stały dyrygent Szymon Wyrzykowski. Na instrumentach zagrają Mateusz Lipiński (perkusja), Paweł Rozmarynowski (bas), Tomasz Licak (saksofon), Katarzyna Ganczarska (fortepian). Partie solowe wykona Jola Szczepaniak.
Sugestia, aby Will Todd napisał oprawę mszy w stylu jazzowym, wyszła od Davida Temple, dyrygenta chóru Hertfordshire, który wcześniej zamówił jedno z oratoriów Todda, ale znał jego działalność jako muzyka jazzowego. Todd podjął się tego wyzwania i napisał to, co pierwotnie nazywano jego „mszą jazzową”. Pierwsze wykonanie miało miejsce w Cambridge w 2003 roku. Sam kompozytor grał na fortepianie, a jego żona Bethany zaśpiewała wymagającą partię na sopran solo. Podczas naszego wydarzenia Bethany zastąpi Jola Szczepaniak – mówi Małgorzata Wyrzykowska z zarządu CHAPS.
Mass in Blue, odniosła natychmiastowy sukces zarówno wśród chórów, jak i publiczności. Dzieło to ma obecnie ugruntowaną pozycję pośród repertuaru chóralnego. Tajemnica sukcesu tkwi w wierności dwóm bardzo różnym tradycjom muzycznym: śpiewanej mszy - jednej z najstarszych form muzyki europejskiej, której ewolucja rzeczywiście współgra z rozwojem muzyki klasycznej jaką znamy, oraz bluesowi - odrębnej formie muzyki afroamerykańskiej, która zyskała rozgłos w XIX wieku i utorowała drogę jazzowi.
Msza Willa Todda trzyma się tekstu i tradycyjnego podziału na sześć części śpiewanych mszy świętejj. Jego jedyne znaczące odejście ma miejsce na samym końcu, gdzie słowa „Dona nobis pacem” („Udziel nam pokoju”) zachęcają do cichego zakończenia - więcej rezygnacji niż triumfu. Todd odchodzi od zwyczaju, wracając do Credo, gdzie słowa potwierdzają wiarę w zmartwychwstanie umarłych i życie wieczne. Daje to satysfakcjonujące zakończenie – opowiada Małgorzata Wyrzykowska.
W kompozycji Willa Todda obecnych jest wiele cech „bluesowych”, takich jak synkopa i wirtuozowskie improwizacyjne śpiewy sopranu solo. Muzyka bluesowa ma tendencję do używania innej skali niż muzyka klasyczna.
Klasyczna ma tonację durową i molową - każda z siedmioma nutami. Bluesowa opiera się na prostszej skali pięciotonowej tzw. pentatoniki. Co ciekawe, ta pięciodźwiękowa skala występuje również w tradycyjnej muzyce ludowej Wysp Brytyjskich, Ameryki Północnej, oraz innych krajów. Sztuka połączenia obu światów udała się autorowi – mówi Wyrzykowska.
VI Misterium Adwentowe / Will Todd: Jazz Mass in Blue odbędzie się w kościele Akademickiego Wyższego Seminarium Duchownego przy ul. Papieża Pawła VI 2 w Szczecinie w sobotę 10 grudnia o godz. 19.30. Wstęp wolny.